piątek, 29 stycznia 2010

Raporty użycia w MOSS 2007

Podsumowania użycia witryny są niezwykle pomocne przy wszelkiego rodzaju raportach czy kontrolach. W łatwy sposób można pokazać jak wygląda wykorzystanie portalu czy konkretnych witryn.

Konfiguracja i użycie jest niezwykle proste - nie mam co do tego żadnej watpliwości, ale zawsze muszę się chwilę zastanowić gdzie nalezy włączyć odpowiednie usługi.

Po instalacji MOSS'a, kiedy chcemy wyświetlić "Raporty dotyczące użycia witryny" lub "Raporty dotyczące użycia zbioru witryn" możemy otrzymać taki oto komunikat:
"Aby możliwe było wyświetlanie raportów użycia, musi być włączona zarówno usługa rejestrowania użycia programu Windows SharePoint Services, jak i usługa przetwarzania użycia programu Office SharePoint. Skontaktuj się z administratorem, aby upewnić się, że te usługi sa włączone."
Dla mnie jest on dość zagadkowy. Bo gdzie szukać tych usług?
A już najwiekszym przegięciem jest to, że nazywają się one inaczej.

Usługa przetwarzania użycia - to Przetwarzanie analizy użycia dostępne na w Administracji Centralnej w menu "Operacje" w bloku "Rejestrowanie i raportowanie".

Należy zanzaczyć opcję "Włącz logowanie" i podać lokalizację, gdzie mają być składowane logi.
Ponadto należy włączyć opcję "Przetwarzanie analizy użycia" i podać przedział godzinowy, kiedy ta operacja ma być wykonywana - najlepiej w czasie najmniejszego obciążenia. Trzeba tu zwrócić uwagę, żeby przedział czasowy był odpowiednio długi, bo usługa musi zdążyć przetworzyć nasze logi.

Usługa rejestrowania użycia  - to Raportowanie użycia dostępne w Administracji usług udostępnionych, w bloku "Raportowanie użycia programu Office SharePoint".


Należy tam zaznaczyć opcję "Włącz przetwarzanie zaawansowanej analizy użycia" (a warto też upewnić się, że włączona jest opcja "Włącz funkcję rejestrowania kwerend wyszukujących").

Teraz z poziomu adminsitracji witryny lub kolekcji witryn będziemy mieli dostęp do raportów użycia naszej witryny:


Wspomniane "Rejestrowania kwerend wyszukujących" służy do raportów kwerend usługi wyszukiwania. Dostępne jest w Administracji usług udostępnionych, w bloku "Wyszukiwanie" jako Wyszukaj raporty użycia.

Generowane raporty dają możliwość prześledzenia pracy wyszukiwarki i aspektów jej działania takich jak witryny, w których wykonywano najczęściej używane kwerendy czy najczęściej używane kwerendy.


Zdaję sobie sprawę, że kwestie te nie są odkrywcze, a kwestia konfiguracji niezwykle prosta. Szkoda tylko, że niektóre błędy dotyczące konkretnych funkcjonalności nie wskazują jednoznacznie gdzie szukać rozwiązania, tylko pozostawiają pole na domysły, które zajmują czas. A czasami przecież czas jest bardzo ważny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz